Wednesday, August 5, 2009

JANTUNG

Hari Ahad yang lepas Hamba masuk IJN atas arahan Doktor. Kecut perut Hamba, maklumlah jantung bukan perkara main-main. Disitulah pusat segala-galanya. Hidup mati kita bergantung kepada jantung kita.

Hari Rabu sebelumnya, Hamba pergi ke IJN untuk buat echo test. Semasa test tersebut, jantung Hamba ada masalah. Dada Hamba terlalu sakit mencengkam rasanya. Nafas sesak, tersekat-sekat. Doktor yang merawat terpaksa memberhentikan test tersebut, dan memberi ubat di bawah lidah untuk menurunkan kesakitan. Syukur, jantung Hamba balik normal, tapi Doktor kata kena masuk Wad pada hari Ahad untuk menjalani angiogram.

Hamba dimasukkan ke Bilik Teratai, di Wad Bunga Raya. Alhamdulillah, semua jururawat dan petugas disitu baik-baik belaka, senantiasa peka dengan tugas masing-masing. Jantung yang sakit pun mula tenang. Tapi pagi Isnin Hamba panik juga, sebab kena berpuasa sebelum masuk bilik OT. Mujur berpuasa, kalau tidak bagi makan pun tak tertelan.

Tepat jam 2.15 ptg, jururawat datang membawa Hamba ke Bilik OT. Tak lama menunggu diluar bilik, Hamba dibawa masuk Bilik OT. Doktor yang merawat Hamba, Dato Seri Dr Robaayah, telah bersedia menanti Hamba. Seorang Doktor Pakar Jantung yang bukan sahaja terkenal di Malaysia, tetapi juga di luar negara, Dato Seri Dr Robaayah melaksanakan angiogram dengan begitu cekap, teliti sambil beliau menenangkan Hamba, sehinggakan Hamba tak sedar pun proses tersebut telahpun selesai. Pada masa itu juga Dato Dr Bala, seorang lagi Doktor Pakar yang merawat Hamba, juga turut hadir. Alhamdulillah, mengikut mereka Hamba hanya mengalami sedikit kesempitan laluan darah di artery disebelah kiri, tetapi tidak memerlukan endoplasty. 6 jam Hamba terlentang di atas katil. Doktor kata tak boleh bangun, duduk serta menggerakkan kaki kanan. Sakit pinggang, tapi bila fikirkan kesihatan lebih utama, Hamba akur.
Terima kasih Hamba kepada Dato Seri Dr Robaayah, Dato Dr Bala dan jururawat yang membantu. Terima Kasih Kerajaan Malaysia yang senantiasa perihatin terhadap rakyat Malaysia.

Hari Selasa Hamba balik kerumah dengan hati yang lega. Doktor berpesan kena selalu bersenam dan menjaga makanan. Syukur, Hamba dah jadi Ahli Vemma, Hamba ada jus Manggis Vemma yang dapat membantu menjaga kesihatan. Sudah 4 bulan Hamba minum jus tersebut, kalau tidak mungkin keadaan Hamba lebih teruk lagi. Terima Kasih Vemma. Tanpa jantung kita tidak boleh hidup, jantung hati penawar hidup kita, jantung pisang kelat tapi berisi. Oleh itu jagalah JANTUNG. Minumlah Jus VEMMA, sertailah Vemma. http://www.worldbizmoney.com

No comments:

Post a Comment